Wedstrijd rond renovatie Binnenhof zet 800 jaar geschiedenis op straat

Hoe blijft het Binnenhof tijdens de vijf en een half jaar durende renovatie een inspirerende trekpleister? De ontwerpwedstrijd Binnenhof InsideOut daagt creatieve professionals en studenten uit om de Haagse binnenstad, juist tijdens de verbouwing die start in 2020, extra glans te geven, en 800 jaar geschiedenis letterlijk op straat te zetten. De wedstrijd is een initiatief van FaberExposize, in samenwerking met Dutch Design Week (DDW).

Het complete Binnenhof – waaronder de Eerste en Tweede Kamer, Ridderzaal en het Torentje – verdwijnt ruim vijf jaar achter steigers voor een renovatie. De ontwerpwedstrijd Binnenhof InsideOut wil het centrum van de Nederlandse democratie tijdens de renovatie levend en inspirerend houden.

Fotografen, architecten, grafisch ontwerpers, productontwerpers, inclusief studenten aan relevante vakopleidingen, worden uitgedaagd om een visueel concept te bedenken voor de openbare ruimte rondom het Binnenhof. Een concept dat Den Haag extra allure geeft, zodat de binnenstad tijdens de renovatie van het Binnenhof niet minder, maar zelfs méér bezoekers zal trekken.

Historie
Het Binnenhof is het oudste parlementaire gebouw van Europa dat nog steeds in gebruik is. Het is de plek waar de Republiek der Nederlanden vorm kreeg en van waaruit de Nederlandse democratie zich heeft ontwikkeld. Daarmee herbergt het Binnenhof een schat aan verhalen, intriges en historische momenten. Binnenhof InsideOut wil die letterlijk van binnen naar buiten halen. Gevraagd wordt om een concept dat 800 jaar geschiedenis zichtbaar en voelbaar maakt, en tegelijkertijd relevant en actueel is. Ook moet het concept voldoende aanknopingspunten bieden voor bijvoorbeeld ondernemers, musea, theatermakers en kunstenaars.

Initiatiefnemers
Binnenhof InsideOut wordt georganiseerd door FaberExposize, in samenwerking met DDW: ‘Het Binnenhof heeft een enorme symbolische waarde voor Den Haag, voor het land en onze democratie’, aldus Eric Verkerk van initiatiefnemer FaberExposize. ‘Met deze wedstrijd willen we creatief Nederland prikkelen om die waarde verrassend te visualiseren, met de hele historische Haagse binnenstad en omgeving als podium.’

Concepten kunnen worden ingezonden tot 1 juli 2018. Een jury onder leiding van Hedy d’Ancona gaat de ontwerpen van professionals en studenten afzonderlijk beoordelen. Voor beide categorieën zijn geldprijzen beschikbaar tot 5.000 euro voor een eerste prijs. Een selectie van inzendingen, prijswinnaars en eervolle vermeldingen zal via een tentoonstelling aan een breed publiek worden getoond. Zie voor meer informatie www.binnenhofinsideout.nl.
Of een inzending ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt, staat los van het oordeel van de jury. Dit laat de initiatiefnemer van de ontwerpwedstrijd over aan het Kernteam Omgeving Binnenhof waarmee nauw contact wordt onderhouden. Dit team is verantwoordelijk voor een aantrekkelijk omgevingsprogramma tijdens de renovatie voor alle doelgroepen van de betrokken partijen die zij vertegenwoordigt: variërend van de bewoners van de binnenstad, tot de internationale bezoeker van Den Haag.

Partners
FaberExposize stelt zichzelf ten doel om haar klanten te helpen bij het creëren van een sfeer en het communiceren van een boodschap. Met haar kennis, ervaring en breedte van large format printing, visual imaging, en haar producten en diensten stelt zij klanten in staat om hun communicatiedoelen te bereiken.

Dutch Design Week is het grootste designevenement van Noord-Europa. Elk jaar presenteren ruim 2.500 ontwerpers in Eindhoven hun werk aan naar verwacht wordt dit jaar zo’n 300.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Kenmerkend voor Dutch Design Week is de sterke focus op de toekomst, experimenteerdrang, en het sterke geloof in het probleemoplossend vermogen van ontwerpers.

www.binnenhofinsideout.nl